Til Vann og Avløpsetaten (VAV), Oslo Kommune
postmottak@vav.oslo.kommune.no
Innspill til VAVs planer i stamnett-utbyggingen vannforsyning Oslo om
utkjøring av tunell-masse på Gransjordet ved Disen
1. Bakgrunn
Gransjordet ved trikkesløyfen på Grefsen, er en av de få grønne flekkene i dette området, og
er en verdifull grønn lunge for mange tusen beboere på Disen og Grefsen. Området ble lagt
ut til rekreasjonsformål av Oslo kommune allerede i 1947. Området brukes av mange
beboere, spesielt barnefamilier, til grilling og lek og for tennisbaner i det nordøstre hjørnet
av området og en mindre BMX-bane i sør. Mange både vanlige beboere, barnehager,
skoleelever og andre bruker jordet. Det holdes for tiden uteskole på Gransjordet, og det er
en viktig skolevei for elever fra Disen til skolene på Grefsen. Feltet har et stort potensial som
rekreasjon- og aktivitetsområde, uten alternativer i nærheten. Det foreligger vedtak i Oslo
Bystyre at Gransjordet skal utvikles som rekreasjonsområde for beboerne.
2. Omfang av utkjøring av masse
VAV-prosjektet er godt beskrevet i offentlige dokumenter og gjengis ikke her.
Prosjektvarighet: oppstart 2022, varighet ca. 5 år utenom opprigging/nedrigging. Det skal
kjøres ut ca. 150.000 m 3 masse over aktiv utkjørings-periode på ca. 3,5 år. Det er 50.000 m 3
per år, eller ca. 50 m 3 per dag. Tallet betyr ca. 10-talls lastebiler per dag til og fra
Gransjordet, som betyr kjøring hver dag inkludert helger i tidsrommet 07 - 23. I tillegg
kommer infrastruktur, beslag av offentlige veier som massetransport-ruter, trafikk-dirigering
i trafikk-knutepunktet Disen, samt støy og støvforurensning fra transporten.
3. Konsekvenser for området
a) Beboerne. De som blir hardest rammet av prosjektet, er beboerne. Det antas at de som bor
innenfor en radius på 400 m fra anleggsplassen, vil få dagliglivet berørt av støy, støv,
trafikkproblemer og ekstra hensyntagen til barn i barnehager og skoler. Det er ett
aldershjem for pleietrengende og syke eldre med leiligheter for friske eldre i den øvre delen
av hjemmet ca. 100 meter fra Gransjordet; og ett område med
eldreboliger ca. 25 meter fra Gransjordet; Grefsentunet, med 80 eldreboliger. Det er 6
barnehager mindre enn 400 meter fra Gransjordet (Pingvinen, Barnas Barnehage,
Grefsentunet Kindergarten, Sanatoriet Barnehage, Hundremeterskogen Barnehage og
Refstad Kindergarten), og det er ca. 15 barnehager innenfor en radius på 1 km. Det er 4
skoler innenfor en radius på 1,5 km. fra en anleggsplass på Gransjordet (Fernanda Nissen
Skole, Disen Skole, Morellbakken Skole og Grefsen Skole). De to siste bruker Gransjordet
som skolevei til fots. Det er også en hvup-bolig på selve Gransjordet i Kjelsåsveien 30, hvor beboerne
har vært svært plaget av støy og forstyrrelser i forbindelse med rehabiliteringen av Grefsenveien og
Sporveiens prosjekt. Prosjektet er derfor en av de større sakene på Grefsen/Disen de sisteårene som
Grefsen og Disen Vel nå mobiliserer motstand mot, sammen med beboere og foreninger i området.
Beboerne har akkurat blitt ferdig med Sporvei-prosjektet som omgjorde området rundt Gransjordet
til anleggsplass i 2 år fra 2018 - 2020, med støy, støv, søle og kraftige lyskaster om natten, og
trafikkulemper. Dette har vært en særlig belastning for beboerne på Grefsentunet
b) Grefsen Tennisklubb. Grefsen Tennisklubb (GTK) ligger midt på den foreslåtte
anleggsplassen for VAV-prosjektet. GTK har ca. 500 registrerte betalende medlemmer, og
mer enn 700 brukere av 7 tennisbaner, og har en ung garde av unge tennisspillere, mange av
disse satser på en tenniskarriere. Med uttaksplass for masse på Disen må 4 av 7 baner graves
opp, og pga. støy, støv og trafikkproblemer er det sannsynlig at GTK må stanse driften i de 5
årene prosjektet varer. Det betyr oppsigelser av de som er ansatt i GTK. Det er sannsynlig at
medlemmene vil finne seg andre klubber å spille i, slik at gjenoppbygging av GTK antakelig vil
bli vanskelig. Dette innebærer rasering av et aktivt idrettsmiljø med mange medlemmer.
Norges Idrettsforbund har uttalt at de er sterkt imot planene, og vi skrive en egen uttalelse.
c) Bedrifter i området. Det er nærbutikker og flere bedrifter nær Gransjordet som vil oppleve
de samme konsekvensene som beboerne.
d) Konsekvenser for infrastrukturen i området. Oslo Kommune har i 2020 avsluttet et 2-års
oppgraderingsprosjekt på trafikk-knutepunktet Disen/Grefsen av veier, trikkeskinner,
holdeplasser og forgjenger-overganger med Sporveien som byggherre. Hvis VAV-prosjektet
skal ha utkjøring av masse på Gransjordet, må transport av masse nødvendigvis berøre de
nylig opparbeidede veiene i Sporvei-prosjektet, som sannsynligvis vil skje ned Grefsenveien
til Ring 3.
Det må derfor høyst sannsynlig gjennomføres et nytt rehabiliterings-prosjekt i regi av
Sporveien for å sette området i samme stand igjen. Det kan neppe sies å være god
samfunnsøkonomi og god bruk av skattebetalernes penger.
Spørsmål 1: Hvordan kan VAV få kommunal/statlig godkjenning for transport av 150.000 m 3
masse gjennom det ferdigstilte trafikk-knutepunktet Disen ut fra samfunnsøkonomiske,
trafikkmessige og befolkningsmessige konsekvenser?
Spørsmål 2: Storokrysset skal ombygges i anleggsperioden for VAV-prosjektet. Hvordan
tenker VAV at man kan gjennomføre to så omfattende prosjekter i samme periode uten at
det får meget store negative konsekvenser for beboere, kollektivtrafikk på Disen,
næringsvirksomhet og slitasje på infrastruktur?
Hva ønsker en samlet beboermasse på Grefsen og Disen?
Beboerne håpet å få utbedret Gransjordet med masser og planering og annen utvikling av
fasiliteter etter Sporveiens anleggsperiode. Beboere var i gang med en god dialog mellom
Grefsen og Disen Vel, Grefsen Tennisklubb, andre brukere og beboere i området, for å få til
felles planer for bruk av Gransjordet i flest mulig beboeres og aktørers interesse.
Det er derfor skuffende å se planene om fortsatt anleggsvirksomhet på Gransjordet til 2028.
Det er ikke gått ut informasjon om dette til beboere i Grefsen-Disen-området. Planene er så
inngripende for området at ansvarlig myndighet må sies å ha sviktet den demokratiske
informasjonsplikten sin, som enkelt kunne ha vært utført ved informasjonsmøte, rundskriv
eller andre informasjonskanaler.
Finnes det andre alternativer?
Det andre alternativet for utkjøring av masse, er Oset ved Maridalsvannet. Oset har i likhet
med Disen vært belastet med anleggsarbeid i flere år, så prosjektet er heller ikke positivt for
beboerne på Oset.
Men det kan ikke være tvil om at Oset har en langt mindre tetthet av beboere, barnehager
skoler og bedrifter. Det er nok med et blikk på Google MAPs. Oset er lang unna
knutepunkter for kollektiv- og persontrafikk:
- En anleggsplass på Disen vil berøre mange flere beboere enn ved Oset.
- På Oset er det allerede etablert en fjelltunnel hvor VAV-prosjektet allerede er startet
opp.
- Transport av masse kan foregå på den allerede etablerte grusveien for
anleggsmaskiner fra spissen av Maridalsvannet over til Maridalsveien ved Brekke. Det
er knapt noen som bor langs denne grusveien. Transport her vil ikke berøre i
nærheten av så mange beboere på Oset som på Grefsen/Disen.
- En transportmulighet er jernbanelinjen til Hakadal, godstog kunne transportere
masse til et avlastningssted som ikke vil ha de samme negative konsekvenser som på Disen.
Med hilsen
for Grefsen og Disen Vel
Gudveig Henryette Aaby
leder